مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

معرفی رشته ی فوتونیک

دوشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۱، ۰۴:۱۲ ب.ظ

در این علم آنچه نقش اساسی را بر عهده دارد بر هم کنش نور (فوتون) و ماده است در حالی که در علم الکترونیک نقش اصلی بر عهده ی برهم کنش الکترون و ماده است. لذا با توجه به اینکه فوتون از نظر بر هم کنش با ماده هزاران برتری نسبت به برهم کنش الکترون با ماده دارد هر روزه شاهد نشانه های این برتری در عرصه ی فناوری های نوین هستیم، به طوری که با رونق علم فوتونیک در اوایل دهه ی ۱۹۸۰، رفته رفته سهم علم الکترونیک در فناوری و زندگی ما کاهش می یابد. لیزر، فیبر نوری، نیمه هادیها و نانو فوتونیک از جمله مباحث مطرح در این رشته است. 



از جمله موضوعات مطرح در این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد: 



- ساخت، توسعه و مطالعات بر روی لیزرهای مختلف با طول موج و توان های متفاوت 



- به کارگیری لیزرهای ساخته شده و خریداری شده در طرح های مختلف


- مطالعه و توسعه پایه ای در اپتیک کوانتومی مطالعه و توسعه فیزیک نیمه هادی در جهت مطالعه انواع لیزرهای نیمه هادی و ساخت آنها 


- مطالعه برروی آشکار سازهای نیمه هادی 


- مطالعه و ساخت فیبرنوری و بررسی کاربردهای فیبر در جهت رفع مشکلات مخابراتی کشور 



- مطالعه و پژوهش در زمینه نانوفوتونیک به منظور رسیدن به تکنولوژی قطعات دیجیتالی فوتونی و نهایتاً پردازنده های فوتونیکی

 

دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد این رشته زبان عمومی و تخصصی، مکانیک کوانتومی، الکترونیک و فیزیک مدرن هر یک با ضریب 1  والکترومغناطیس با ضریب 2 می باشد. داوطلبان این رشته بیشتر دارای مدرک کارشناسی فیزیک، مهندسی اپتیک و لیزر و بعضاًَ از رشته مهندسی برق می باشند. نکته جالب توجه در آزمون این رشته، درصد پایین رتبه های برتر این رشته در درس الکترونیک است که باید مورد توجه علاقه مندان این رشته قرار گیرد زیرا همان طور که می دانید نمرات بالا در دروسی که دیگران نمره پایینی دارند تاثیر زیادی در افزایش نمره کل دارد.
۹۱/۰۶/۰۶
رضا ارکانی

نظرات  (۶۱)

توی پیوندهاتون لینکی هست به اسم نرم افزار های پرکاربرد رشته فوتونیک . مگه فوتونیکم برنامه نویسی و کار با نرم افزارهای مختلف نیاز داره ؟


پاسخ:
سلام. بله مثلا من خودم کارم شبیه سازیه!
سلام.بهترین گرایش فوتونیک چیه؟!ممنون
پاسخ:
سلام. بهترین گرایش با توجه به علایق شما مشخص میشه !
سلام
من کنکوری هستم و میخواستم انتخاب رشته کنم
میخواستم بدونم واسه رفتن به گرایش فوتونیک کدام گرایش فیزیک رو انتخاب کنم؟
چون در دفترچه انتخاب رشته فیزیک به صورت فیزیک تنها/فیزیک هسته ای/حالت جامد/... هر کدوم جداگانه کد خاصی داره؟
باتشکر هرچی زود جواب بدین بهتره چون تا24/5/93بیشتر زمان نداره
پاسخ:
سلام. تفاوتی نمیکنه که کدوم گرایش از فیزیک باشید. موفق باشید !
سلام.
نتایج کنکور ارشد92 رو که دادن، من مهندسی فوتونیک قبول شدم.هنرستان و کاردانی و کارشناسی رو الکترونیک خوندم.به نظرتون این گرایش میتونه من رو ارضا بکنه؟ من به کار عملی خیلی علاقه مند هستم و از این بابت الکترونیک خیلی برام خوب بوده.آیا مهندسی فوتونیک هم همینطور میشه؟
پاسخ:
 ضمن عرض تبریک ، دوست عزیز لطفا رتبه و محل قبولیتون رو هم اینجا با دوستان دیگه   اینجـــا به اشترک بذارید . بستگی به گرایش و فیلدی که قراره  کار کنید برای پایان نامه تون میتونید به اون جیزی که  علاقه دارید برسید . موفق باشید.

سلام

من فوتونیک دانشگاه باهنر کرمان قبول شدم، میخواستم ببینم از نظر علمی این دانشگاه تو این رشته در چه سطحی هست؟

و دانشجویان این رشته با نرم افزار خاصی کار میکنن؟

و اگر بیشتر راجع به اینده و بازار کار فوتونیک توضیح بدین ممنون میشم

باتشکر

پاسخ:
سلام و عرض تبریک. دانشگاه شهیدباهنر در زمینه ی فوتونیک سابقه ی زیادی داره. بسته به این که کارتون چی باشه، نرم افزارهای شبیه سازی زیادی وجود داره.
در مورد ماهیت رشته ی فوتونیک در بقیه ی پست ها مطلب گذاشتیم براتون.
موفق باشید !
سلام من فوتونیک دانشگاه صنعتی شیراز و نانو کاشان قبول شدم با توجه به بازار کارشون کدومو انتخاب کنم؟! ممنون
پاسخ:
سلام. دو رشته همزمان قبول شدید ؟!
درمورد بازار کار فوتونیک توضیح دهیدممنون

سلام

من هرچی گشتم راجع به بازار کار این رشته چیزی پیدا نکردم

ممنون میشم هرچه زودتر راهنماییم کنین چون دفترچه ها اومده

سلام میشه بگید کنکور ارشد فوتونیک چند نفر شرکت کننده داره؟ و اگه میدونید به صورت پست بذارید که وقتی توی گوگل سرچ می کنیم معلوم باشه! اینو واسه این میگم که وقتی رتبه ها میاد همه فک می کنن شرکت کننده هاش خیلی کم بوده !(یعنی فکر میکنن فقط اپتیکی ها شرکت می کنن !!) خیلی ممنون می شم یه امار تقریبی بگین والا یه جا زده بود 800نفر شرکت کننده ! در صورتی که در کارنامه ها اخرین رتبه ی مجاز 1200 تاس تقریبا !
پاسخ:
سلام
 بر حسب سال فرق میکنه و خب بیشتر میشه
 سال 90 تا اونجایی که یادم میاد حدود 1400  نفر بود
الان بیشتر شده شاید 2000 نفر !
1400 نفر مجاز شدن شرکت کننده هاش که قطعا 4 یا 5 هزار نفر میشه؟درست میگم؟
پاسخ:
نمیشه گفت ولی  حالت استانداردش باید اینطور باشه 
یه سوال دیگه امسال الکترونیکش مث 91 و 92 اسون بود .. به راحتی میشد مث دو سال گذشته 70 درصد زد شایدم اسونتر از اونا . ایا این واسه فیزیکیا بد میشه؟ یه سوال دیگه به نظرتون سوالی که گزینه هاش همه غلطن حذف میشن؟ امسال  کوانتوم و الکترونیک اشتباه داشتن
پاسخ:
بستگی به درصد های دیگه داره
دانشجویان رشته برق   هم کوانتوم رو نمیزنن...
 من خودم الکترونیک رو سفید گذاشته بودم با ابن همه رتبه ام خوب شد.
 ولی خب با این همه آسون تر بودن الکترونیک خوبیش اینه که همه میزنن مهم نمره ی ترازه نه درصد.
البته این  نظر منه ، شاید از جهاتی حرف شما هم درست باشه .
 موفق باشید

تعداد شرکت کنندگان فوتونیک سال 92 / 4500 نفر بود که تقریبا 1300 نفر مجاز به انتخاب رشته شدن اینو توی وی|ه نامه ی پردازش خوندم

امسال خیلی بیشتر از اینا شرکت کردن . تعداد شرکت کننده های فیزیک به 15هزار نفر می رسه که بیش از نصفشون بخاطر بازار کار فوتونیک هم شرکت کردن . من فیزیک شریف می خونم فوتونیک دادم امسال کاش شریف هم فوتونیک برداره

با سلام

من دانشجوی فیزیک دانشگاه تهرانم ولی به دلیل علاقه به کارهای عملی و ساخت قطعات و کاربرد اون ها می خوام رشته ی ارشدم  تو زمینه مهندسی وارد بشه به نظرتون فوتونیک میتونه به من کمک کنه؟الکترونیک  یا نانو چگور؟لطفا منو به طور کامل راهنمایی کنید با تشکر

پاسخ:
سلام. با توجه به علایق شما فوتونیک و الکترونیک میتونن انتخابهای خوبی باشن. در مورد نانو اطلاع دقیقی ندارم !
تعداد شرکت کنندگان کنکور ارشد فوتونیک (فتونیک) در ماه نامه ی سنجش تکمیلی 5هزار نفر ذکر شده شما اطلاع دقیقی از تعداد شرکت کننده ها دارین؟ چطور میتونم آمار دقیقشو بدونم؟ من از سازمان سنجش پرسیدم اما گفتن مقدور نیس که آمارشو بدیم !
پاسخ:
سلام. آمار دقیقشو ندارم دوست عزیز !

سلام من رتبه فوتونیکم شده488  و مجموعه فیزیک1000 امیدی هست؟

سلام من امسال کنکور دادم میخواستم بدونم مهنسی فوتونیک خودش یه رشته ی مستقل هست(مثل مهندسی عمران)؟اگه نیست من باید کدوم رشته رو انتخاب کنم که تو دانشگاه بتونم فوتونیک بخونم؟
                        با تشکر
پاسخ:
سلام. مجموعه فوتونیک یا مجموعه مهندسی برق رو باید انتخاب کنید !
سلام من امسال تازه کنکور دادم و رتبم 6400شده آیا میتونم رشتهی مهندسی اپتیک و لیزر کرمانو بیادم . آیا رشته ی خوبی هست و آینده داره؟

با سلام  و تشکر از شما به خاطر مطالبی که اینجا قرار دادید

من با رتبه 405 فوتونیک روزانه دانشگاه بناب قبول شدم. می خواستم بپرسم که از کجا می تونم قبل از شروع ترم لیست دروس این رشته رو ببینم؟

با سلام  و تشکر از شما به خاطر مطالبی که اینجا قرار دادید

من با رتبه 405 فوتونیک روزانه دانشگاه بناب قبول شدم. می خواستم بپرسم که از کجا می تونم قبل از شروع ترم لیست دروس این رشته رو ببینم؟ چون هر جا می رم سه گرایش الکترونیک، فیزیک و مخابرات رو نشون میده ولی دانشگاه بناب گرایش رو فوتونیک زده.

من با رتبه 3200 الکترونیک تبریز شبانه مهندسی فوتونیک-مخابرات نوری قبول شدم.راجب این رشته چیزی میدونید؟من خودم اصلا آشنا نیستم
سلام...من فارغ التحصیل فیزیک حالات جامد هستم و در حال حاضر دارم برای کنکور ارشد آماده میشم.میخوام رشته ی شناور هم شرکت کنم ولی بین مهندسی فوتونیک و ژئوفیزیک شک دارم نمیدونم کدوم آینده ی بهتری داره !!! اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
با سلام خدمت جناب آقای ارکانی...
بنده پدر اولد ایران هستم... میخواستم در مورد دانشمندان فوتونیک علی‌الخصوص اولد کاران و اولدبازان مشهور دنیا اطلاعات کسب کنم...
ممنون میشم راهنماییم کنید...:)
پاسخ:
درود بر شما. پیشنهاد میکنم سری به آزمایشگاه دکتر مهاجرانی بزنید :-)
۱۳ آبان ۹۳ ، ۱۹:۳۰ زهرا مرغوب

سلام

من کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دارم.می خواستم ببینم میتونم تو کنکور دکتری فوتونیک شرکت کنم؟چون تو دفترچه رشته های مجاز به شرکت رو زده: همه رشته ها.

لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ:
سلام. از لحاظ قانونی منعی نداره، اما در مصاحبه انتخابتون نمیکنن !
۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۳:۰۲ زهرا مرغوب

دوباره سلام

حتیاگه رتبه آزمون کتبی خوب باشه، بازم انتخاب نمیشم؟مگه مصاحبه تاثیرش 30% نیست؟

پاسخ:
سلام. فکر نمیکنم انتخابتون کنن !
۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۳:۳۴ زهرا مرغوب
خیلی ممنون که رک جواب دادین.حالا میخواستم کتاباشو بخرم، بشینم بخونم که آخرش قبولم نکنند.مرسی
پاسخ:
خواهش میکنم. امیدوارم موفق باشید !
سلام
میخواستم بدونم در حال حاظر در ایران کدوم دانشگاه ها در رشته ی فوتونیک برای ارشد تاپ هستن؟
و اگه میشه رتبه ی لازم برای قبولی رو برای هر کدوم بنویسید.
خیلی ممنون
سلام خسته نباشید لطفا بخش معرفی فوتونیک را به روز فرمایید 1.ضریب درس الکترومغناطیس 2 شده است همچنین دانشجویان رشته مهندسی اپتیک ولیزر بیشترین تخصص رادر این رشته خواهند داشت چون بنده کارشناسی در این رشته تحصیل کرده ام وواقعا تفاوت خود با دانشجویان سایر رشته ها(فیزیک وبرق) برای پیشرفت در رشته فوتونیک را میبینم
سلام . من فارغ التحصیل ارشد فیزیک هستم. میخواستم بدونم میتونم دوباره تو آزمون فوتونیک هم شرکت کنم.
پاسخ:
سلام. مشکلی وحود نداره در این مورد. اما نباید از لحاظ نظام وظیفه مشکلی داشته باشید. حق تحصیل در دوره ی روزانه رو هم نخواهید داشت. موفق یاشید !
سلام.من فارغ التحصیل رشته فیزیک مهندسی گرایش اپتیک ولیزرهستم میخواستم بپرسم نانو بهترهست یافوتونیک؟بازارکاراین  دورشته باهم چه تفاوتی دارد؟باتوجه به اینکه امکانات ازمایشگاهی برای رشته فوتونیک دراستان کرمان کمتراز رشته نانو میباشد/خواهش میکنم هرچه سریعتربهم جواب بدین چون تافردا باید فرم استهداد درخشان رو تکمیل کنم.ممنون
۱۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۳۳ احمد محسنی هرندی
سلام
من در آزمون دکتری 95 در رشته فوتونیک دانشگاه بناب دعوت به مصاحبه شده ام ولی اطلاع چندانی از این رشته ندارم راهنماییم کنید .متشکرم
پاسخ:
سلام. این دانشگاه در پذیرش رشته ی فوتونیک سابقه ی زیادی داره و برای آشنایی با اساتیدش میتونید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. پیروز باشید !
۰۳ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۲ ناهیدرستمی
باسلام من دانشجوی ترم اخرفیزیک جامدم میخوام یه رشته ای بخونم بازارکارداشته باشه بنظرشما ارشد فیزیک پزشکی بهتره یافوتونیک یا دوباره کنکور دادن برای رشته تجربی که پرستاری یامامایی قبول بشم ممنون اگه راهنمایی کنید
پاسخ:
سلام. راستش جواب دادن به این سوال خیلی سخته. به نظرم تفاوت چندانی ندارن با هم. من فقط در مورد بازار کار فوتونیک اطلاع دارم. موفق باشید !
با سلام خدمت جنابعالی و خسته نباشید بابت زحماتتون
 با توجه به کنکور ارشد 95 من رتبم 152 شده و خواستم بپرسم امکانه قبولی در گرایش لیزر روزانه یا شبانه رو دارم؟
سلام، من در کنکور ارشد 95 رشته فوتونیک رتبه 557 شدم، رشته کارشناسیم الکترونیک بوده و اصلا نمی دونم برای انتخاب رشته محل کدوم دانشگاه رو انتخاب کنم که خوب باشه البته فقط می دونم دانشگاه شهید بهشتی خیلی خوبه که یقینا رتبه من برای این دانشگاه خوب نیست، لطفا راهنماییم کنید، ممنونم
سلام میشه در مورد دانشگاه هایی که رشته فوتونیک اریه میدن یه سری اطلاعات مثل داشتن دکترا و امکانات دیگه صحبت کنید و در سال 95 دانشگاه اصفهان نیز این رشترو اورده اما من هیچ اطلاعاتی در موردش ندارم اگه میشه کمکم کنید (من 105) شدم تو رشته فوتونیک.
پاسخ:
سلام. دانشگاه شهید بهشتی و پس از اون دانشگاه تبریز با سابقه ترین دانشگاهها در زمینه ی پذیرش دانشجوی فوتونیک هستن که در مقطع دکتری هم فعالیت میکنن. بعد این دو دانشگاههای مالک اشتر و بناب هستن. البته دانشگاههایی مثل کرمان، گیلان و رفسنجان هم سابقه ی زیادی در ارشد فوتونیک دارن، اما دانشجوی دکتری در این رشته نمیگیرن !
سلام رشته ام عمران اگه ارشد فوتونیک کنکور بدم میتونم ارشد ش رو بخونم.
پاسخ:
سلام. بله میتونید، البته باید پیش نیازها رو هم بگذرونید !
سلام
با توجه به این که مهندسی فتونیک دکتری نداره ،شما برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری چه پیشنهادی دارید؟
سلام میشه درباره بازار کار رشته فوتونیک یه خورده توضیح بدید ؟
من ترم هفت فیزیکم و میخوام شروع کنم ب خوندن برای ارشد ولی به اخر تابستون رسیدیم و من نتونستم تصمیم بگیرم ک چیکار کنم .رشته فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی چه رتبه و درصدی نیاز داره ؟
پاسخ:
سلام. برای روزانه ی بهشتی باید زیر پنجاه باشید تا مطمئن باشید قبول میشید. پیروز باشید !

ببخشید میشه درباره بازار کارش هم بگین ؟

سلام من دانشجوی کارشناسی رشته اپتیک و لیزر هستم میخواستم بدونم تو ارشد بخوام فوتونیک بخونم باید گرایشم لیزر باشه یا رشته های دیگه ای هم هست که با رشته من مرتبط باشه ؟
پاسخ:
سلام. برای ارشد هر گرایشی که دوست داشته باشید میتونید انتخاب کنید !

سلام روزبخیر دوستان میخواستم درمورد رشته ی فوتونیک و فیزیک پزشکی بدونم اگه کسی یکی از این دو رشته رو میخونه ممنون میشم راهنماییم کنید بخصوص فوتونیک چون خودم درموردش اطلاع خاصی ندارم و نمیدونم از لحاظ اشتغال اخرش چی میشه ؟تضمینی برای شغل هست مثل فیزیک پزشکی که برای ارشد انتخابش کنم  رشته ی کارشناسیم هم فیزیک بوده مرسی

پاسخ:
سلام. به نظرم از لحاظ بازار کار فوتونیک جامعیت بیشتری داشته باشه. البته بهتره بیشتر پرس و جو کنید. پیروز باشید !
۱۴ اسفند ۹۵ ، ۲۲:۳۶ دکتری فوتونیک96

سلام  برای کنکور دکتری فوتونیک96با اختصاصی 14 استعداد8 زبان 10 امیدی هست برای دعوت به مصاحبه روزانه و قبولی؟


پاسخ:
سلام. اگر شرایط مثل سالهای گذشته باشه، بعید میدونم به مصاحبه دعوت بشید !
۱۵ فروردين ۹۶ ، ۰۱:۴۸ فوتونیک دکتری
من درصد هام در کنکور دکتری فوتونیک به ترتیب تخصصی ۱۴ درصد، استعداد ۲۲ درصد و زبان عمومی ۶۰ درصد شد و فقط میتونم بگم امیدوارم که قبول بشم 
سلام خدمت آقای ارکانی.
خواستم بدون سطح دانشگاه بناب در رشته فوتونیک متوسط به بالاست یا متوسط به پایین.
ممنون میشم جواب بدین
پاسخ:
سلام. با توجه به شناختی که بنده از این دانشگاه و اساتیدش دارم به نظرم سطح خوبی داره !
آقای ارکانی این دانشگاه مهندسی اپتیک و لیزر هم داره ولی هر چی تو دفترچدفترچه انتخاب رشته ارشدفیزیک میبینم پیداش نمیکنم‌.
پاسخ:
تا جایی که میدونم مهندسی اپتیک و لیزر فقط در مقطع کارشناسی ارائه میشه !
سلام.وقتتون بخیر.
بنده دانشجوی سال آخر رشته فیزیک مهندسی گرایش اپتیک و لیزرهستم.درمورد ارشد دچار تردید شدم.از نظر بازار کار و همچنین ادامه تحصیل.درمورد دانشگاه ممنون میشم راهنماییم کنید.امسال دانشگاه صنعتی شیراز و ولی عصر رفسنجان با استفاده از سهمیه استعداد درخشان پذیرش شدم.ولی خیلی مرددم.به نظر شما امسال بخونم و تلاش کنم برای دانشگاه شهید بهشتی یا علم و صنعت که ، ان شاءالله سال آینده برم.یا امسال رو از دست ندم و صنعتی شیراز  یا ولی عصر رو انتخاب کنم.واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید.بخصوص با توجه به اوضاع بازار کار این رشته.
پاسخ:
سلام. سوالتون خیلی سخت هست، و پاسخش کالا به شرایط شخص خود شما برمیگرده. در مورد بازار کار هم که فکر نکنم تفاوتی بین رشته ها باشه. پیروز باشید !
مجددا سلام.میبخشید که بازم سوالمو تکرار میکنم.شما  اگر چنین موقعیتی داشتید،جای من کدوم رو انتخاب میکردید؟خواهش میکنم تا جایی ک امکان داره راهنماییم کنید🙏
پاسخ:
بستگی داره هدفتون پس از پایان ارشد چی هست !
سلام

نظرتون درباره فوتونیک دانشگاه خوارزمی چیه؟
من رتبم 198 شده..نمیدونم احتمال قبولی روزانه رو دارم ویانه
ممنون میشم راهنماییم کنین
سلام اقای ارکانی .
یه سوال در مورد آزمایشگاه اپتیک دارم
تفاوت آزمایش مایکلسون مورلی با آزمایش فابری پرو چیه؟؟
ممنون میشم یه توضیح مختصر بدین.
خسته نباشید.
با عرض پوزش من رتبه و درصدامو گفتم تو نظرای قبلی
اقای ارکانی به نظر شما بین فوتونیک مخابرات تبریز یا گرایش الکترونیکش,و فوتونیک فیزیک الزهرا و خوارزمی کدومشون بهتره?
لطفا کمک کنید.بین دو راهی موندم.
به گرایش مخابراتش علاقه دارم اما فکر قبولی تهرانم هستم
کدومشون بهترن از نظر شما?
مرسی
پاسخ:
به نظرم برای انتخاب گرایش به علاقه توجه کنید، و برای انتخاب دانشگاه های در یک سطح به نزدیکی شهر نگاه کنید !
مﭺنین میشه بگید دانشگاه الزهرا مصاحبه داره?
باسلام.بازار کار رشته ی فوتنیک به چه صورت است؟
سلام ممکنه راجع به نانو فوتونیک توضیح بدید ؟من از طریق استعداد درخشان میتونم دانشگاه های شهیدبهشتی وامیر کبیروتربیت مدرس دخواست بدم والزهرا به نظرتون کدوم بهتره ؟نظرتون راجع به دانشگاه علوم وفنون دانشگاه تهران چیه ؟برای قبولی در دانشگاه تهران با ازمون باید چه رتبه ی ای کسب کنم ؟ممنوم
پاسخ:
سلام. سابقه ی بهشتی در فوتونیک از سایر دانشگاه های ایران خیلی بیشتر هست. برای قبولی فوتونیک دانشگاه تهران با توجه به این که ظرفیت امسالش فقط سه نفر بوده، باید رتبه ی خیلی عالی کسب کنید !
سلام
این رشته زیر شاخه ی فیزیک تو لیسانسه؟
پاسخ:
سلام. فوتونیک یک رشته ی شناور هست، و به رشته های فیزیک، مهندسی برق و مهندسی اپتیک و لیزر نزدیک هست !
سلام.ببخشید میشه بگید از لحاظ بازار کار کدوم شاخه از فوتونیک مهمتره؟؟ مخصوصا واسه خارج از کشور.بیشتر کدوم مهمتره؟؟ مثلا کار روی لیزر مهمتره یا سلول های خورشیدی؟؟ لطفا راهنمایی کنید.مرسی

پاسخ:
سلام. در حال حاضر تقریباً بیشتر موضوعات مربوط به فوتونیک روی بورس هستن خارج از کشور. به ویژه موضوعاتی مثل سلول های خورشیدی، دیودهای نوری، مدارهای مجتمع نوری، لیزرهای نیمه رسانا، الکترو اپتیک و ...
۰۳ مهر ۹۶ ، ۱۱:۴۱ آسیه نظری
سلام، من میخام کنکور فوتونیک شرکت کنم الان اول مهر هست ولی هنوز نمیدونم از چه منابعی استفاده کنم برای دروسش،مثلا کتابایی ک مربوط به مدرسان شریف هست خوبن بنظرشما؟ برای زبان چه کتابی پیشنهاد میکنید؟ و اینکه آیا حقیقت داره که ضریب اپتیک 2شده؟
پاسخ:
سلام. به نظرم همه ی کتاب های بازار خوب هستند، و تنها تفاوتهای جزئی دارند با هم. برای زبان در کنار خواندن واژگان و گرامر به نظرم بیشتر روی بخش درک مطلب آزمون های سال های گذشته کار کنید که به مراتب تأثیر بیشتری در افزایش درصد شما در این درس داره. تغییر ضرایب دروس رو در یکی دیگر از پست ها بهش پرداختیم. پیروز باشید !
سلام .اگه میشه راجع به بازار کار این رشته توضیح بدین هرچی سرچ میکنم درباره فوتونیک هیچی نمیاره.
سوال بعدی اینه که من به بایوفوتونیک علاقه دارم موقعیتش از لحاظ علمی و کاری خوب هست یا نه؟
مرسی
ببخشید میخواستم بپرسم گرایش اپتو ژنتیک و تصویر برداری زیستی نوری از لحاظ علمی و بازار کار موقعیتشون چطور هست؟ دانشجوی ارشد فوتونیک شهید بهشتی هستم در انتخاب موضوع کاری سر در گم هستم لطفا راهنمایی کنید.
سلام خدمت آقای ارکانی 
خواستم اگه میشه راجع به گرایش اپتو ژنتیک بپرسم که بازار کارش چطوره و شاخه ی خوبی هست یا نه؟ 
با تشکر
پاسخ:
سلام. متاسفانه اطلاعی در مورد این گرایش ندارم !

تفاوت میان  ارشد فوتونیک در برق و فیزیک چیست ؟

جواب دهید.

پاسخ:
سلام. تفاوت اصلی در دروس ارائه شده خواهد بود. وگرنه تعریف پروژه و پایان نامه به سلیقه ی دانشجو و استاد بستگی دارد !
سلام.خسته نباشید.
خواستم بپرسم مطلبی راجع ب آموزش نرم افزار لومریکال ندارید؟؟؟
و آیا جزوه ای در رابطه با درس مگنتوفتونیک دارید؟
اگه دارید ممنون میشم بزارید..
با سپاس
پاسخ:
سلام
برای آموزش لومریکال متاسفانه چیزی نذثدارم. اما به نظرم بتونید از گوگل چیزی پیدا کنید. جزوه ی نسبتا کاملی از مگنتو فوتونیک دارم، که البته متاسفانه الان بهش دسترسی ندارم.
البته اگر در زمینه ی مگنتو فوتونیک کتاب یا مطلب بخواید، میتونم کمکتون کنم.
پیروز باشید !