مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۲۵ مطلب توسط «المیرا میلانی» ثبت شده است

پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی مطابق سالهای گذشته در نظر دارد  مدرسه پیشرفته سالانه سیستمهای ابعاد پایین را در سال 1395(4و 5 خرداد) در سطح بین المللی و با ناکید بر ویژگیهای نوری و افزاره های اپتوالکترونیکی برگزار نماید. این مدرسه درادامه برگزاری مدرسه های پیشرفته در پژوهشکده است که در زمینه های گرافن و ادوات اپتوالکترونیکی و سیستمهای دوبعدی نوین برگزار شده است. هدف از گردهمایی فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور گفتگو و تبادل نظر در زمینه تازه های فیزیک سیستمهای ابعاد پایین است. این مدرسه فرصت مناسبی برای محققین و علاقمندان به ویژه دانش پژوهان جوان و دانشجویان است که با شرکت در آن از سخنرانیهای متخصصین برجسته  خارجی و داخلی در این زمینه بهره برده و به بحث وتبادل نظر بپردازند. همچنین به منظور فراهم نمودن فرصتی برای معرفی کارهای پژوهشی جدید و ارائه نتایج و یافته های پژوهشی تعداد محدودی مقاله جهت ارائه صرفا به صورت پوستر پذیرفته خواهد شد و علاقمندان می توانند تازه ترین یافته های خود را در قالب چکیده یک صفحه ای ارسال نمایند . بعد از انجام مراحل داوری ، بهترین مقالات ارسال شده، جهت ارائه پذیرش خواهند شد(محدودیتی در تعداد چکیده های ارسالی توسط هر شرکت کننده وجود ندارد). از کلیه محققان و علاقمندان جهت شرکت در این گردهمایی دعوت به عمل می آید. 
 مقالات برگزیده ارائه شده بعد از داوری نهایی در شماره ویژه یکی از مجلات داخلی علمی پژوهشی  به چاپ خواهد رسید.
به شرکت کنندگان محترم گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد.


۳ نظر ۲۵ آذر ۹۴ ، ۲۰:۲۰
المیرا میلانی

با سلام خدمت عزیزان و دانشجویان محترم رشته ی فوتونیک

جزوه ای که برای شما قرار داده شده، برای مطالعه در خصوص مفاهیم پایه و اولیه رشته فوتونیک است که برای مصاحبه دکتری گرداوری کرده بودم . برای استفاده ی دوستان فوتونیکی تصمیم گرفتم تو وبلاگ قرار بدم.  امیدوارم  این مطالب بتونه مفید فایده باشه براتون .

موفق و سربلند باشید.


 لینک دانلود

رمز: photonics.blog.ir

۷ نظر ۱۹ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۴۳
المیرا میلانی



جهت دریافت کتاب به این لینک مراجعه فرمایید


رمز: photonics.blog.ir


۴ نظر ۰۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۰۰
المیرا میلانی


توسعه نانوفناوری بستگی به توان محققان در تولید کارآمد ساختارهایی با ابعاد کمتر از 100 نانومتر (کمتر از یک هزارم قطر موی انسان) دارد.
• فوتولیتوگرافی، فناوری‌ای است که هم‌اکنون برای ساخت مدار روی میکروچیپ‌ها به کار گرفته می‌شود. کاربرد این فناوری را می‌توان به تولید نانوساختارها تعمیم داد، ولی تغییرات لازم بسیار گران و از نظر تکنیکی دشوارند.
• روش‌های ساخت سیستم‌های نانومتری دو دسته‌اند:  بالا به پایین که با کندن مولکول‌ها از سطح ماده صورت می‌گیرد و پایین به بالا که با نشاندن اتم‌ها و مولکول‌ها در کنار هم ساختار نانویی به وجود می‌آورد.
• لیتوگرافی نرم و لیتوگرافی قلمی دو مثال از روش‌های مربوط به بالا به پایین هستند. محققان با استفاده از روش‌های پایین به بالا در حال ساخت نقاطی کوانتومی هستند که می‌توانند به عنوان رنگ‌های بیولوژیک به کار روند.

۲ نظر ۰۶ دی ۹۳ ، ۱۱:۵۹
المیرا میلانی

دانشمندان در آزمایشگاه ملی ساندیا در آلبوکرکی  با قرار دادن آنتن در مقیاس نانو در سطح و یا در سطح بسیار نزدیک به آینه موفق به طراحی آینه ی مغناطیسی شدند که این امر محققان را  قادر به مهار اشعه IR می سازد.

طبق گفته این محققان، در فرکانسهای نوری، خواص مغناطیسی مورد نیاز برای تعامل قوی را می توان تنها با استفاده از مواد مصنوعی مناسب به دست آورد. این آینه مغناطیسی با تولید میدان الکتریکی بسیار قوی در سطح آینه، قادر به جذب حداکثر انرژی موج الکترومغناطیسی است.


 متن کامل خبر و لینک دسترسی به مقاله



۱ نظر ۱۷ آبان ۹۳ ، ۱۵:۱۹
المیرا میلانی



 انتخاب سال 2015 بعنوان سال جهانی نور از طرف سازمان یونسکو اقدامی است به منظور پاسخگویی به سؤال­های مطرح شده از سوی جامعه انسانی در مورد اینکه تکنولوژی­های نوری چه قدم های مؤثری را در راه تلاش های انسان برای تأمین انرژی، تحصیلات، کشاورزی، اقتصاد و سلامت برداشته و چه راه حل­ هایی را پیشنهاد می­ کند.


هدف سال جهانی 2015 نور برجسته کردن اهمیت نور و تکنولوژی­های اپتیکی در زندگی و آینده ساکنین کره زمین در یک جامعه پیشرفته است.


برنامه­ های سال جهانی 2015 نور کمک به عموم، سیاست گذاران و سرمایه ­گذاران کشورها جهت شناساندن نقش نور در دنیای مدرن است. انجمن اپتیک و فوتونیک ایران نیز در تلاش است تا در این سال به طور جدی در کشور ما به موضوع نور و فناوری­های مبتنی بر نور پرداخته شود.

۱ نظر ۰۹ مهر ۹۳ ، ۱۶:۰۷
المیرا میلانی

دیود نورگسیل آلی (به انگلیسی: organic light emitting diode) به اختصار OLED، نوعی از پلیمر نورافشان است که در لایه‌ای که دور آن غشایی از ترکیبات آلی قرار دارد. این لایه معمولاً داری جسم پلیمری است که اجازه میدهد ترکیبات آلی به خوبی در آن جمع شوند، این ترکیبات در ردیف‌ها و سطرهایی بر روی یک صفحهٔ صاف حامل طی یک فرایند انتشار ساده قرار میگیرند، این مجموعه از پیکسل‌هایی تشکیل شده که می‌تواند نورهای مختلف با رنگهای متفاوت از خود ساطع کند. این گونه سیستم می‌تواند در صفحهٔ تلویزیون صفحهٔ کامپیوتر و صفحهٔ وسایل قابل حمل مانند :موبایل، pocket PC قرار گیرد در موارد تبلیغاتی همچون بیل بردهای تبلیغاتی از آن استفاده میشود.OLED همچنین می‌تواند به عنوان منبع نور در محیط‌های عمومی استفاده شود. OLED معمولاً نور کمتری نسبت به LED -که ساختار جامد در آن استفاده شده -دارد. بد نیست بدانید که LED برای تشکیل منبع نور نقطه ای درست شده است.



۱ نظر ۰۹ تیر ۹۳ ، ۱۳:۰۸
المیرا میلانی

به تازگی مواد دو بعدی علاقمندی های تحقیقاتی فراوانی را به دلیل خواص منحصر بفرد نوری و الکترونیکی و همین طور کاربردهای فراوان به خود جلب کرده اند و اکنون به یکی از حوزه های بسیار فعال تحقیقاتی در فوتونیک ، الکترونیک ،علوم مواد ، فیزیک ، شیمی و علوم نانو تبدیل شده اند.
به دنبال برگزاری موفقیت آمیز مدرسه پیشرفته گرافن و ادوات اپتو الکترونیکی در سال 92 ، گروه فوتونیک الکترونیک پژوهشکده  فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز، افتخار دارد برای دومین سال پیاپی مدرسه پیشرفته سیستم های دو بعدی از نیم رسانا ها تا مواد دوبعدی نوین را طی روز های 4و5 خرداد 93 برگزار نماید.

از تمامی محققان و علاقمندان جهت شرکت در این مدرسه دعوت بعمل می آید .


 برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا  کلیک کنید

۲ نظر ۰۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۴۲
المیرا میلانی

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال


حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد

به تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت

را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای شما عزیزان مسئلت می نماییم.

۲ نظر ۲۷ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۲۸
المیرا میلانی


از اینـــجا دانلود کنید


از اونجایی که حل تمرین کتاب فوتونیک صالح وجود نداره، تصمیم گرفتیم حل تمرین های دستی دوستان رو براتون روی سایت قرار بدیم.
2 نکته:
1- هیچ کدوم از این حل ها رو صد در صد تضمین نمی کنیم.
2- به علت این که عکس ها با موبایل گرفته شده و ممکنه کاملا خوانا نباشه، پیشاپیش از کیفیت پایین تصاویر عذرخواهی می کنیم. فصل یک و دو و سه  از نظر کیفیت  پایین هستند، چون تصاویر با موبایل گرفته شده. اما فصل پنج و شش اسکن شده هستند.
                                                                                                                           با سپاس

پ.ن: حل تمرین ها توسط  باشگاه دانشجویان ایران
۶۶ نظر ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۲:۳۴
المیرا میلانی

 این کتاب سعی می‌کند تا مجموعه‌ای از مبانی و اصول را برای راهنمایی محققین کارآزموده در زمینه PCFs فراهم کند. جنبه‌های مختلف فوتونیک فیبرهای کریستالی همراه با مفاهیم تئوری و ریاضی و فیزیکی مربوط به این شاخه، در کتاب آورده شده است.

مطالعه PCFs ما را قادر می‌سازد که چگونه کاربردهای آن را در زمینه ارتباطات-مخابرات و موضوعات مرتبط، بهتر بهینه کنیم. این کتاب کاربردی حاوی اطلاعات مورد نیاز و ضروری در حوزه اپتیک و فوتونیک کاربردی می‌باشد.
از تعدد نویسندگان کتاب می‌توان فهمید که گروه‌های زیادی در دانشگاه‌های مختلف بر روی این موضوع فعالیت می‌کنند. نویسندگان کتاب از محققین دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا و انگلستان می‌باشند.


دانلود


پسورد فایل: www.booktolearn.com

۲ نظر ۲۳ مهر ۹۲ ، ۱۳:۲۱
المیرا میلانی

در دهه گذشته، استقبال و توجه به استفاده از لیزرهای نقطه کوانتومی شتاب روزافزونی یافته است. به دلیل تنظیم پذیری بالای این گونه لیزرها و درنتیجه امکان انعطاف فوق العاده در توان خروجی آنها کاربردهای بی شماری به ویژه در حوزه جراحیهای مربوط به بافتهای حساس و توموگرافی پیدا شده است.

ویژگیهای منحصر به فرد نقاط کوانتومی سبب میگردد که خصوصیات و کاربردهای بسیار ممتازتری در قیاس با لیزرهای معمول و حتی لیزرهای چاه کوانتومی (Quantum well)داشته باشند. محیطهای گین لیزری کوانتومی (Laser gain media) که از اجزاء اصلی سیستم لیزر هستند، دارای پذیرفتاری اپتیکی غیرخطی غیر صفر هستند تا امکان جفتشدگی فازی را داشته باشند.

در این پژوهش تلاش برآن است که امکان ایجاد تغییرات در این ویژگی و درنتیجه امکان مهندسی بر روی شدت لیزر به دست آمده با کاهش ابعاد سیستم بررسی گردد. بدین منظور با استفاده از تئوریهای پایه مربوط به گذارهای اپتیکی اصلی و آمیختن آنها با مفاهیم محدودیت کوانتومی، پذیرفتاری اپتیکی غیرخطی مرتبة سوم برای نقاط کوانتومی نمونه ای نانوکریستالهای تلوراید کادمیوم CdTe به ازای پارامترهای گوناگون محاسبه شده و تغییرات آن مورد بررسی قرار گرفته است.


۲ نظر ۲۸ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۳۷
المیرا میلانی


سالیتون برای اولین بار بطور شهودی در سال 1834 توسط جان اسکات راسل در کانال آبی در اسکاتلند مشاهده شد، او مشاهده کرد که قله موج آبی در این کانال، بدون تغییر شکل چندین کیلومتر را در امتداد کانال طی می­کند.  پنجاه سال بعد از گزارش راسل، د. کورتج، د. وریس نقش و اهمیت غیرخطیت را در این پدیده مورد مطالعه قرار دادند. این امواج سالیتونی در اوایل قرن بیست یک بطور مشخصی شناخته نشده بودند و شرایط ایجاد آنها و همچنین ویژگی آنها تا دهه 60 نامعلوم باقی مانده بود.

تاریخ سالیتون های کاواک نوری با مقاله ی مولونی و همکارانش شروع شد که روش گام مجزای تبریل سریع فوریه را برای شبیه سازی اثرات عرضی در دوپایایی نوری به کار بردند. کار دیگری در زمینه ی سالیتون های کاواک باریکه ای را در بر داشت که یا حاوی سالیتون ها نبود یا اینکه پر از سالیتون بود. مک دونالد و فرث نشان دادند که امکان سوئیچ زنی مستقل سالیتون ها با استفاده از پرتو پمپی با دامنه متغیر فضایی وجود دارد. روزانوف از مطالعه امواج سوئیچ زن به ایده ی "سالیتون های خود به خودی پراشی" رسید.

در ده سال اخیر به منظور ارائه ی مدل جامع تر برای میکروکاواک های نیمرسانا، گروه لوجیاتو با استفاده از فرمول بندی ماتریس چگالی، تلاشی را آغاز کرده اند که به پیش بینی وجود سالیتون های کاواک در این سیستم ها منجر شد.

۵ نظر ۱۷ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۲
المیرا میلانی

 در این مقاله با نگاهی ساده مفهوم ضریب شکست منفی بررسی شده است. در ابتدا با توضیحی کوتاه در مورد مفهوم کلی ضریب شکست اپتیکی، پارامترهای مربوط به ضریب شکست، معرفی و بیان شده اند. سپس با دسته بندی این پارامترها، توضیحات بیش تری در مورد مواد مختلف اپتیکی بر اساس دسته بندی صورت گرفته بیان شده و در پایان چگونگی عملی شدن مواد دارای ضریب شکست منفی و کاربردهای عملی و بحث های مربوط به آن بررسی شده است.


۶ نظر ۱۹ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۸
المیرا میلانی


گرافن یکی از مواد کریستالی دو بعدی است که در سال های اخیر شناسایی و تحلیل شده اند. صفحه ای ورقه ای شکل به ضخامت اتم کربن را گرافن تک لایه می نامند. این ماده جدید ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارد که این امر باعث می شود آن را برای مطالعات اساسی و کاربردهای آینده به ماده ای جالب مبدل سازد.

۳ نظر ۲۶ فروردين ۹۲ ، ۱۲:۳۶
المیرا میلانی



 6 و 7 خرداد 1392  پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز



برای کسب اطلاعات بیشتر به ایـــنجا مراجعه کنید

۱۷ اسفند ۹۱ ، ۲۰:۲۷
المیرا میلانی




                                         نمای شهر تبریز از پژوهشکده

اعضای هیئت علمی گروه فوتونیک و حوزه ی فعالیت هایشان :



گرایش مخابرات:(شبیه سازی)

دکتر مصطفی صحرایی:

اپتیک کوانتومی


 دکتر رضا خردمند:

کریستالهای فوتونی ... سالیتون ها


گرایش الکترونیک:(شبیه سازی)

دکتر اصغر عسگری:

 لیزرهای نانو ساختاری حالت جامد ... سلول های خورشیدی نیمه رسانا ... قطعات اپتوالکترونیکی


دکتر سعید شجاعی:

 حالت جامد


گرایش فیزیک:

دکتر سهراب احمدی:( تجربی کار)

اپتیک پلیمرها و آزو 
... سلول های خورشیدی آلی ... ghost imaging 


دکتر حبیب خوش سیما: (تجربی کا ر_ شبیه سازی)

فرامواد نوری


دکتر محمد صادق ذاکر حمیدی: (تجربی کار)

شیمی فیزیک ... مواد هوشمند


۷ نظر ۲۱ دی ۹۱ ، ۱۲:۴۱
المیرا میلانی


لیزر دستگاهى است که نور را توسط نشر بر انگیخته تابش ، تقویت مى کند . در یک نیم رسانا تنها یک فوتون قادر است فوتون مشابه دیگرى را با  برانگیزش بازترکیب ﺟفت الکترون ـ حفره تولید کند  ...


۲ نظر ۰۹ آبان ۹۱ ، ۰۹:۲۵
المیرا میلانی

کاربرد نقاط کوانتومی در پزشکی

انتشار نور توسط نقاط کوانتومی در تشخیصهای پزشکی کاربردهای فراوان دارد.این نقاط به صورت برچسب فلوئورسانتی عمل می کنند.با این تفاوت که در برابر درخشان شدن،خاصیت وتوانایی خود را از دست نمی دهندو در برابر تعداد سیکلهای تحریک وانتشار نور مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند در واقع نقاط کوانتومی با تحریک الکتریکی یا توسط گستره وسیعی از طول موجها در فرکانسهای کاملا مشخص به فلوئور سانس می پردازند،به این شکل که فرکانسی از نور را جذب کرده ودر فرکانس مشخص(که تابع اندازه آنهاست) به نشر نور می پردازند.این ذرات همچنین می توانند بر حسب ولتاژاعمال شده،به انعکاس ،شکست یا جذب نور بپردازند...


۰۵ آبان ۹۱ ، ۰۹:۲۲
المیرا میلانی

1. درنقاط کوانتومی الکترونها درست مثل وضعیت یک اتم ، موقعیت های گسسته ای از انرژی را اشغال می کنند ونقاط کوانتومی شباهت زیادی به اتم های واقعی دارند،به همین علت در مکانیک کوانتومی به آن ها لفظ"اتم های مصنوعی"می دهند.

2. نقاط کوانتومی طیف نشری نوری گسسته ای راکه مربوط به ترازهای الکترونی گسسته(مانند اتم های واقعی) میشود را دارا هستند...


۱ نظر ۲۷ مهر ۹۱ ، ۰۹:۳۲
المیرا میلانی


نقاط کوانتومى نیم رسانا سیستم هاى ﺟﺎلبى در علم و فن آورى نانو هستند. این ساختار از اتم بزرگتر است . ابعاد نقطه کوانتومى از ثابت شبکه بزرگتر بوده وقابل مقایسه با طول موﺝ دوبروى الکترون مى باشد ...


۳ نظر ۲۵ شهریور ۹۱ ، ۰۹:۲۹
المیرا میلانی

کارنامه های سال 90 به همراه محل قبولی. برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه کنید.


۱ نظر ۲۲ شهریور ۹۱ ، ۰۹:۲۷
المیرا میلانی


اپتیک غیر خطی بوید : " Boyd- Nonlinear Optics, 3rd Edition "

این کتاب بحث های عمیقی را در حوزه ی اپتیک غیر خطی معرفی می کند. مباحثی نظیر مبدا الکترومغناطیسی پدیده های اپتیکی، توصیف کوانتوم مکانیکی خواص اپتیکی مواد، نقش تقارنهای فضایی در تعیین پاسخ اپتیکی، روابط کرامرز کرونیک و اثرهای اپتیکی شدت بالا وفوق سریع موشکافانه بررسی می شوند. همچنین بخشهای کاربردی اپتیک غیر خطی را مانند تولید هماهنگ، عملکرد نوسانگرهای پارامتری، دو پایداری اپتیکی، فوتونیک، ویژگی های مواد دراپتیک غیرخطی، و جریاناتی که منجر به خرابی لیزر و محدودیت کار در اپتیک غیر خطی می شود، نیز پوشش می دهد.

اپتیک غیر خطی، مطالعه ی بر همکنش نور لیزر با ماده است. در این شرایط، شدت نور مورد استفاده لیزر به طور قابل توجهی زیاد است، که به پاسخ غیر خطی محیط می انجامد. به عبارت دیگر می توان گفت با استفاده از نور شدیدتر و همدوس لیزرها، خواص اپتیکی محیط، مانند ضریب شکست محیط تابعی از شدت نور می شود.
۲ نظر ۱۶ شهریور ۹۱ ، ۰۹:۳۵
المیرا میلانی