مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۸۶ مطلب توسط «رضا ارکانی» ثبت شده است

 کتاب لیزرهای چاه کوانتومی٬ ویرایش شده توسط Peter Zory به بررسی مفاهیم تئوری، مهندسی ساختار، کاربردها، و مبانی رشد و ساخت تجربی لیزرهای بر پایه ی چاه های کوانتومی می پردازد. این کتاب یکی از بهترین کتاب های موجود در زمینه ی لیزرهای نیمه رسانا بوده و به دلیل بیان شیوا در بررسی ساختار نواری چاه های کوانتومی از محبوبیت زیادی نه تنها در بین افرادی که روی این دسته از لیزرها تحقیق می کنند، بلکه در بین علاقه مندان به مدل سازی ساختار نواری نیمه رساناها برخوردار است.


برای دانلود نسخه ی الکترونیکی این کتاب از لینک زیر استفاده کنید:


Quantum Well Lasers



۰۴ اسفند ۹۶ ، ۱۹:۴۲
رضا ارکانی

 ششمین گردهمایی بین المللی سالانه ی پژوهشکده ی فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز در روزهای ۲۰ و ۲۱ تیر ۱۳۹۷ در این دانشگاه برگزار خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.


گردهمایی بین المللی بیوفوتونیک


۱۷ دی ۹۶ ، ۰۳:۴۲
رضا ارکانی

  در چند سال گذشته زبان برنامه نویسی پایتون توجه زیادی را در زمینه ی برنامه نویسی در رشته های علوم پایه و مهندسی به خود معطوف کرده است. استفاده از پایتون رایگان بوده و از سایت https://www.python.org قابل دانلود است. کتاب آموزش مقدماتی پایتون برای کاربردهای محاسباتی رشته های مهندسی و علوم پایه از لینک زیر قابل دانلود است:


دانلود راهنمای آموزشی پایتون


۰۵ دی ۹۶ ، ۱۹:۵۸
رضا ارکانی

 دانشگاه شهرکرد به تازگی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کرده است. گروه پژوهشی فوتونیک این دانشگاه به شرح زیر از اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه هستند:



ردیف

نام و نام خانوادگی

درجه تحصیلی

رشته

گرایش

محل خدمت

 
 

1

علی مهدیفر

PhD

فیزیک

کوانتوم اپتیک

دانشگاه شهرکرد

 

2

احسان عمو قربان

PhD

فیزیک

کوانتوم اپتیک

دانشگاه شهرکرد

 

3

اسماعیل شهریاری

PhD

فیزیک

اپتیک غیرخطی

دانشگاه شهرکرد

 

4

محسن قاسمی

PhD

فیزیک

لایه نشانی

دانشگاه شهرکرد

 

5

ویشتاسب سلیمانیان

PhD

فیزیک

نانو ساختار

دانشگاه شهرکرد

 

6

امیر هاشمی

PhD

برق

الکترونیک

دانشگاه شهرکرد

 

7

آرش دقیقی

PhD

برق

میکرو الکترونیک

دانشگاه شهرکرد

 

8

مجید ابن علی

PhD

الکترونیک

فوتونیک

دانشگاه شهرکرد

 

9

علیرضا انصاری

PhD

ریاضی کاربردی

معادلات دیفرانسیل

دانشگاه شهرکرد

 

10

محمد مرادی

PhD

فیزیک

اپتیک تطبیقی

دانشگاه شهرکرد


۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۴:۰۷
رضا ارکانی

 با عرض سلام و تبریک به داوطلبان پذیرفته شده ی آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک سال 96، از دوستان گرامی خواهش داریم رتبه، دوره ی روزانه، شبانه و یا پردیس، و دانشگاه محل پذیرش خود را در بخش نظرات با هم به اشتراک بگذارند.


۱۴ نظر ۱۱ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۱۲
رضا ارکانی
طبق اطلاعیه ی سازمان سنجش، آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک سال 1397 با تغییراتی در ضریب دروس این مجموعه همراه خواهد بود.

به این ترتیب در کد رشته ی 1 مجموعه ی فوتونیک ضریب دروس زبان خارجی، فیزیک مدرن و الکترونیک برابر با 1، و دروس الکترومغناطیس، مکانیک کوانتومی و اپتیک برابر با 2 خواهد بود. این به معنای افزایش اهمیت درس مکانیک کوانتومی نسبت به سال های پیشین، و همچنین اضافه شدن درس اپتیک با ضریب 2 به این کد رشته است.
در کد رشته ی 2 این مجموعه که مربوط به رشته ی الکترو اپتیک می شود، ضرایب تمامی دروس بدون تغییر مانده و به مانند سال های پیشین تمامی دروس دارای ضریب 1 هستند.

۳ نظر ۱۲ مرداد ۹۶ ، ۰۱:۵۶
رضا ارکانی

 اهمیت داشتن دانش و دید خوب در زمینه ی نیمه رساناها برای دانشجویان رشته ی فوتونیک (به طور ویژه گرایش الکترونیک)  بر کسی پوشیده نیست. از طریق لینک زیر می توانید یکی از کتاب های بسیار خوب در زمینه ی نیمه رساناها را دانلود کنید. این کتاب با زبانی ساده و با ذکر مثال های فراوان، تمام موضوعات و مبانی نیمه رساناها را تشریح می کند.



Principles of Semiconductor Devices




۲۶ تیر ۹۶ ، ۲۰:۴۰
رضا ارکانی

 با درود و آرزوی بهروزی برای دوستانی که در آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک امسال به رقابت پرداختند، خواهشمندیم اطلاعات کارنامه ی اولیه (درصد دقیق تمامی دروس، معدل تراز شده ی مقطع کارشناسی و رتبه ی کل) را در بخش نظرات نوشته تا بدین شکل کمک شایان توجهی به دوستانی که در سالهای آتی هدف شرکت در این آزمون را دارند، کرده باشیم !


نکته ی قابل توجه در مورد آزمون امسال مجموعه ی فوتونیک، افزایش تعداد دانشگاه های ارائه دهنده ی رشته ی فوتونیک در مقطع کارشناسی ارشد است که فرصت خوبی برای قبولی داوطلبان بیشتر فراهم می کند !




۱۶۲ نظر ۱۰ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۱۷
رضا ارکانی

 این مقاله که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است، به بررسی روش رشد، ایجاد نقص، و بیان کاربردهای نانوذرات در بلورهای مایع می پردازد:



Nanoparticles in Liquid Crystals


۱ نظر ۰۸ خرداد ۹۶ ، ۰۲:۲۸
رضا ارکانی

 برای دریافت دفترچه سوالات آزمون کارشناسی ارشد مجموعه فوتونیک سال 96 از لینک های زیر استفاده کنید:


دفترچه شماره 1


دفترچه شماره 2



۱۶ نظر ۰۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۳:۲۳
رضا ارکانی

 با آرزوی سربلندی برای همگی دوستانی که در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه ی فوتونیک شرکت کردند، خواهشمندیم نظرات خود را در مورد این آزمون با بقیه ی عزیزان به اشتراک بگذارند.


۴۲ نظر ۰۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۵۲
رضا ارکانی

 کتاب پیش رو بدون شک یکی از ارزشمندترین کتاب های موجود در بازار در زمینه ی بررسی نظری و عددی مفاهیم و کاربردهای چاه ها، سیم ها و نقاط کوانتومی است. ویرایش دوم کتاب را از لینک زیر دریافت کنید.


Quantum Wells, Wires, and Dots



۲۷ بهمن ۹۵ ، ۱۷:۵۲
رضا ارکانی

 نوشتار پیش رو با زبانی ساده به بررسی خواص نوری چاه های کوانتومی پرداخته و مفاهیم و کاربردهای آن را بازگو می کند.


Optical Physics of Quantum Wells




۲۷ بهمن ۹۵ ، ۱۷:۴۹
رضا ارکانی

پژوهشکده فیزیک دانشگاه تبریز مطابق سالهای گذشته در نظر دارد پنجمین گردهمایی سالانه سیستمهای ابعاد پایین را در سال 1396 (2و3 خرداد) در سطح بین المللی و با تاکید بر ویژگیهای نوری و افزاره های اپتوالکترونیکی به ویژه سلولهای خورشیدی برگزار نماید. این گردهمایی در ادامه برگزاری مدرسه های پیشرفته در پژوهشکده است که در زمینه های گرافن و ادوات اپتوالکترونیکی و سیستمهای دوبعدی نوین برگزار شده است. هدف از گردهمایی فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور گفتگو و تبادل نظر در زمینه تازه های فیزیک سیستمهای ابعاد پایین است. این مدرسه فرصت مناسبی برای محققین و علاقمندان به ویژه دانش پژوهان جوان و دانشجویان است که با شرکت در آن از سخنرانیهای متخصصین برجسته  خارجی و داخلی در این زمینه بهره برده و به بحث وتبادل نظر بپردازند. همچنین به منظور فراهم نمودن فرصتی برای معرفی کارهای پژوهشی جدید و ارائه نتایج و یافته های پژوهشی تعداد محدودی مقاله جهت ارائه صرفا به صورت پوستر پذیرفته خواهد شد و علاقمندان می توانند تازه ترین یافته های خود را در قالب چکیده یک صفحه ای ارسال نمایند . بعد از انجام مراحل داوری ، بهترین مقالات ارسال شده، جهت ارائه پذیرش خواهند شد(محدودیتی در تعداد چکیده های ارسالی توسط هر شرکت کننده وجود ندارد). از کلیه محققان و علاقمندان جهت شرکت در این گردهمایی دعوت به عمل می آید.

 مقالات برگزیده ارائه شده بعد از داوری نهایی در شماره ویژه یکی از مجلات داخلی علمی پژوهشی  به چاپ خواهد رسید.ضمنا به دلیل حضور مهمانان خارجی در تیم داوری مقالات ارایه شده، ارسال چکیده به زبان انگلیسی و همین طور تهیه پوستر به زبان انگلیسی از ارجحیت برخوردار است. به شرکت کنندگان محترم گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد.



۰۷ دی ۹۵ ، ۱۵:۰۲
رضا ارکانی

 بیست و سومین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و نهمین کنفرانس فناوری و مهندسی فوتونیک از تاریخ دوازدهم تا چهاردهم بهمن سال جاری به میزبانی گروه الکترونیک دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد. زمان ثبت نام برای شرکت در این کنفرانس بین بیست و پنجم دی تا دوم بهمن خواهد بود.


لینک ثبت نام



۱۵ آذر ۹۵ ، ۲۰:۳۵
رضا ارکانی

The Day of Photonics is a biennial event that promotes photonics to the general public. Companies, research organizations and organizations involved in photonics reach out to their communities to raise awareness about what photonics is and why it is important, and promote the role of their organization in the photonics ecosystem and value chain. The PROMIS (Postgraduate Research on Dilute Metamorphic Nanostructures and Metamaterials in Semiconductor Photonics) network is proud to support this event.





http://day-of-photonics.org/

http://www.physics.lancs.ac.uk/promis/

۳۰ مهر ۹۵ ، ۰۰:۲۷
رضا ارکانی

 اگر در میانه ی یک روز آفتابی به خورشید نگاه کنید، نور زرد خیره کننده ای را می بینید که چشمتان را می زند. اما واقعیت این است که رنگ زرد نور خورشید در حقیقت نوعی خطای دید است.

 خورشید تمام طول موج های نور مرئی را تولید می کند، بنابراین رنگ واقعی نور آن سفید است. اما از آن جایی که نور خورشید از جو زمین عبور میکند، رنگش تغییر می کند. طول موج های نور در انتهای آبی طیف به مراتب کوتاه تر از طول موج های انتهای قرمز آن هستند. در نتیجه احتمال برخورد آن ها با ذرات موجود در هوا بیشتر است. در طول روز پراکنده شدن نور آبی در ارتفاعات بالای جو باعث آبی دیده شدن آسمان و همزمان زرد به نظر رسیدن نور خورشید می شود. در سپیده دم و هنگام غروب، نوری که به زمین می رسد، فاصله ی بیشتری را در جو طی می کند که در نتیجه باعث تشدید اثر مذکور می شود. در این زمان ها بیشتر طول موج های کوتاه تر آبی پیش از رسیدن به زمین پراکنده شده و ته رنگ نارنجی-قرمز در آسمان دیده می شود.


منبع: مجله ی دانستنیها، شماره ی ۱۶۴


۲۳ مهر ۹۵ ، ۱۶:۲۱
رضا ارکانی

 نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 95 از سوی سایت سازمان سنجش آمورش کشور منتشر شد. با آرزوی پیروزی و سربلندی برای دوستانی که در آزمون امسال در مجموعه فوتونیک شرکت نموده اند، خواهشمندیم با ذکر رتبه و رشته محل پذیرفته شده در بخش اعلام نظرات این پست، دوستانی را که در آینده قصد شرکت در این آزمون را دارند، یاری نمایند.

۴۲ نظر ۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۲۰
رضا ارکانی

 انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کتاب کریستال فوتونی: افزاره ها، فیبرها، نانوساختارها و حسگرها را چاپ و روانه بازار کرده است. این کتاب حاصل کار دکتر سعید علیایی و مهندس احمد محب زاده بهابادی است و کار ویرایش علمی این کتاب را دکتر نصرت الله گرانپایه انجام داده اند. این کتاب در قطع وزیری و در 263 صفحه، در 11 فصل نوشته شده است. برای تهیه کتاب می توان به سایت انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مراجعه کرد.




۲ نظر ۲۹ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۵
رضا ارکانی

با آرزوی موفقیت و پیروزی برای داوطلبان گرامی آزمون کارشناسی ارشد مجموعه ی فوتونیک، خواهشمندیم اطلاعات کامل کارنامه ی اولیه ی خود (درصد تمامی دروس، معدل و رتبه) را در بخش نظرات اعلام کنید تا علاوه بر امکان مقایسه ی علمی خود با دیگر دانشجویان، کمک شایانی به داوطلبانی که در سال های آتی قصد شرکت در این آزمون را دارند، کرده باشیم !


۱۷۶ نظر ۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۲:۲۰
رضا ارکانی


To download the latest issue of Photonics Spectra, click here !



۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۵۸
رضا ارکانی

 برای دانلود دفترچه سوالات آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک سال 95 روی لینک زیر کلیک کنید:


دفترچه شماره 1


دفترچه شماره 2


۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۳:۲۷
رضا ارکانی

 با آرزوی پیروزی و سربلندی برای شما داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مجموعه فوتونیک، خواهشمندیم نظرات خود را در مورد آزمون برگزار شده و سطح سوالات آزمون امسال در این پست به اشتراک بگذارید!

۳۳ نظر ۱۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۲:۴۵
رضا ارکانی
 After preparing all the materials you might need in order to apply for a PhD programme in any European country (e.g. you can see here),
۱۵ نظر ۰۴ بهمن ۹۴ ، ۱۶:۱۷
رضا ارکانی

 بنا بر اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 94 در روز دوشنبه نهم شهریور اعلام خواهد شد. با آرزوی موفقیت و سربلندی برای دوستانی که در آزمون امسال در مجموعه فوتونیک شرکت نموده اند، خواهشمندیم با ذکر رتبه و رشته محل پذیرفته شده در بخش اعلام نظرات این پست، دوستانی را که در آینده قصد شرکت در این آزمون را دارند، یاری نمایند.

۳۰ نظر ۰۵ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۴۷
رضا ارکانی

 الگوریتم ژنتیک روش بهینه‌سازی الهام ­گرفته از طبیعت جاندار(موجودات زنده) است که می‌توان در طبقه‌بندی‌ها از آن به عنوان یک روش عددی، جستجوی مستقیم و تصادفی یاد کرد. این الگوریتم، الگوریتمی مبتنی بر تکرار است و اصول اولیه­ آن همان­طور که اشاره شد، از علم ژنتیک اقتباس گردیده و با تقلید از تعدادی از فرایندهای مشاهده­ شده در تکامل طبیعی اختراع شده است و به طور موثری از شناخت قدیمی موجود در یک جمعیت استفاده می‌کند تا حل‌های جدید و بهبود­یافته را ایجاد کند. این الگوریتم در مسائل متنوعی نظیر بهینه‌سازی، شناسایی و کنترل سیستم، پردازش تصویر و مسائل ترکیبی، تعین توپولوژی و آموزش شبکه‌های عصبی مصنوعی و سیستم‌های مبتنی بر تصمیم و قاعده به کار می‌رود.

۱۴ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۵
رضا ارکانی

توسعه­ تشخیص­های نوری در پزشکی، حوزه­ فعالی از تحقیقات فوتونیک را به خود اختصاص داده است. دلیل این امر آن است که بیوآنالیت­های مهم درمانی، خصوصیات طیف نوری ویژه­ای مانند جذب و فلوئورسانس دارند. این آنالیت­ها می­توانند گلوکز، کلسترول، میوگلوبین، اسیداوریک، لاکتات، داروهای درمانی، سم­ها و... باشند. خواص اسپکتروسکوپی این آنالیت­ها به دلیل حضور کروموفورهای خاص در این بیومولکول­ها می­باشد. این روش، تشخیص مولکولی آنالیت­ها را فراهم می­کند. کمترین غلظت یک مولکول که می­توان با استفاده از طیف سنجی جذبی شناسایی شود، تحت شرایط مطلوب در حد میکرو مولار است. در حالی که این حد برای آشکارسازی فلوئورسانس 10 میکرو مولار است. علاوه بر این، سیگنال فلوئورسانس به خوبی قابل تشخیص است و آشکارسازی و تعیین کمیت آن، حتی در حضور مولکول­های دیگر آسان­تر است. به این دلایل، روش تشخیص فلوئورسانس برای تعیین کمیت، از بین سایر روش­ها ترجیح داده می­شود. اگرچه بسیاری از بیومولکول­ها، باند­های فلوئورسانس نشری خاصی را نشان می­دهند، اما بیوآنالیت­هایی هم وجود دارند که کم فلوئورسانس یا غیر فلوئورسانس هستند که برای نشان­دار کردن  این بیومولکول­ها از نوکلوئیک اسید، پروتئین، لیپید­ها گرفته تا داروها و... از رنگ­های فلوئورسانس استفاده می­شود.آنزیم­ها یا آنتی­بادی­های اختصاصی فلوئورسانس می­توانند به مولکول­های هدف یا آنالیت متصل شود و سپس تغییر شدت فلوئورسانس کمپلکس را می­توان به وسیله ابزارهای اپتوالکترونیک مثل یک اسپکتروفلوریمتر آشکار ساخت.

۲ نظر ۱۷ تیر ۹۴ ، ۲۳:۴۱
رضا ارکانی

 سلام و عرض احترام به تمامی دوستانی که مطالب وبلاگ رو دنبال میکنند و با نظرات پر محبتشون به ما دلگرمی میدن. به دلیل برخی مشغله هایی که داشتم و دارم، مدتی مطالب تازه نتونستم براتون آماده کنم. مطالب احتمالی که در آینده در موردشون مطلب خواهیم گذاشت:


- آزمایشگاه های پژوهشکده لیزر و پلاسما

- دانشگاه های معتبر اروپایی که در زمینه ی فوتونیک فعالیت دارند

- بررسی روند کلی از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد فوتونیک تا گرفتن پذیرش دکتری از دانشگاه های اروپایی

- الگوریتم ژنتیک به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهینه سازی



از شما خواهشمندیم تا اگر در مورد مطلب خاصی در زمینه ی فوتونیک مطلب دارید یا تمایل دارید که ما مطلب بگذاریم، در بخش نظرات به ما اعلام کنید!


۷ نظر ۲۸ خرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۴
رضا ارکانی


 از دوستانی که در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 در مجموعه فوتونیک شرکت کردند، تقاضا داریم تا درصدها، معدل موثر و رتبه خود را در بخش نظرات ثبت کنند تا به سایر داوطلبان که در سالهای آتی قصد شرکت در آزمون ارشد فوتونیک رو دارند، کمکی کرده باشیم. برای همه شما آرزوی موفقیت و سربلندی دارم !


۷۶ نظر ۲۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۴۹
رضا ارکانی

 پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز افتخار دارد به مناسبت سال جهانی نور گردهمایی سالانه سیستمهای ابعاد پایین را در سال 1394 (4و 5 خرداد) با محوریت ویژگیهای نوری و ادوات اپتوالکترونیکی برگزار نماید.

این گردهمایی درادامه برگزاری مدرسه های پیشرفته در پژوهشکده است که در زمینه های گرافن و ادوات اپتوالکترونیکی و سیستمهای دوبعدی نوین برگزار شده است. هدف از گردهمایی فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور گفتگو و تبادل نظر در زمینه تازه های فیزیک سیستمهای ابعاد پایین با تاکید بر کاربردهای نوری است. این گردهمایی فرصت مناسبی برای محققین و علاقمندان به ویژه دانش پژوهان جوان و دانشجویان است که با شرکت در آن از سخنرانیهای متخصصین مدعو داخلی و خارجی در این زمینه بهره برده و به بحث وتبادل نظر بپردازند. همچنین به منظور فراهم نمودن فرصتی برای معرفی کارهای پژوهشی جدید و ارائه نتایج و یافته های پژوهشی تعداد محدودی مقاله جهت ارائه صرفا به صورت پوستر پذیرفته خواهد شد و علاقمندان می توانند تازه ترین یافته های خود را در قالب چکیده یک صفحه ای ارسال نمایند . بعد از انجام مراحل داوری توسط کمیته علمی ، بهترین مقالات ارسال شده، جهت ارائه پذیرش خواهند شد.
از کلیه محققان و علاقمندان جهت شرکت در این گردهمایی دعوت به عمل می آید.

آخرین مهلت ثبت نام با اسکان 5 اردیبهشت  94

آخرین مهلت ثبت نام بدون اسکان 21 اردیبهشت 94


آخرین مهلت ارسال چکیده یک صفحه ای  5 اردیبهشت  94



۱ نظر ۰۶ فروردين ۹۴ ، ۱۶:۲۴
رضا ارکانی