مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

مهندسی فوتونیک-نانو فوتونیک

سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۵۰ ب.ظ
اصولاً به علوم و فناوری‌های مربوط و به کار گیرنده نور و فوتون (ذره بنیادی نور) که به برهم‌کنش‌های بین نور و ماه می‌پردازند فوتونیک گفته می‌شود که لیزر، اپتیک،‌تصویری‌سازی نوری و الکترونیک نوری از حوزه‌های اصلی آن هستند.

بنابر گزارش منتشر شده در ژانویه 2005 به وسیله، Business Communications (Norwalk، بازار جهانی تجهیزات نانوفوتونیک از 421 میلیون دلار در سال 2004 به 3/9 میلیارد دلار در سال 2009 خواهد رسید که کاربردهایی کلیدی، بین دیودهای نورافشان و نور میدان- نزدیک متغیر خواهد بود.

یکی از گزارش هایی که امسال توسط شرکت Strategies با مسئولیت نامحدود در mountainview کانادا منتشر شده است، اشاره می کند که کاربردهای کوتاه مدت نانوفوتونیک به چهار دسته اصلی نمایشگرها، دیودها، نورافشان، سلول های خورشیدی (دریافت کننده های انرژی خورشیدی) و حسگرهای زیست شیمیایی تقسیم خواهد شد و بازار نهایی آن از مسائل مربوط به امنیت و پزشکی تا هوش کنترل شده و فناوری اطلاعات و ارتباطات گسترده خواهد بود.

در حوزه فناوری های تواناساز سه فناوری که رشد بیشتری نسبت به دیگر فناوری های نانوفوتونیک داشته اند نقاط کوانتومی، نانولوله های کربنی و بلور های فوتونیکی بوده اند.

نقاط کوانتومی در حجم وسیعی برای کاربردهایی چون زیست پزشکی تولید می شوند. همین طور نانولوله های کربنی کاربردهای جدیدی در خودرو، پزشکی، نمایشگرها و محاسبات می یابند. بلور های فوتونیکی نیز به جهان نانو هجوم آورده اند. به طور مثال در IBM محققان از بلور های فوتونیک برای ساخت مدارهای نانوفوتونیک استفاده می کنند (که هم اکنون 200 تا 300 نانومتر هستند) که هدف نهایی آنها به وجود آوردن نانوفوتونیک با قابلیت تطبیق پذیری با نیمه رساناهای اکسید فلزی یا همان CMOSها برای دستیابی به تولید انبوه مدار مجتمع های فوتونیکی و به طور تدریجی مدارهای نانوئی 100 نانومتری و کوچک تر است.

۹۱/۰۷/۱۸
رضا ارکانی

نظرات  (۱)

سلام
ممنون به خاطر مطالب خوب و وقتی که میذارین