مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

 سلام. در این پست قصد دارم توصیه هایی را به دوستانی که از سال تحصیلی جدید وارد دنیای فوتونیک می شوند، مطرح نمایم.


از آن جایی که فوتونیک رشته ای شناور است، غالب دانشجویانی که به این رشته وارد می شوند، در ابتدا شناخت چندانی از آن ندارند. این دسته از دانشجویان معمولا در دوره ی کارشناسی در یکی از رشته های فیزیک، مهندسی اپتیک و لیزر و یا مهندسی برق تحصیل نموده اند. اما آن چه از آن به عنوان دانش فوتونیک یاد می شود، در یک کلمه "مهندسی نور" و به بیانی کمی گسترده تر تولید نور، کنترل آن و بررسی بر هم کنش آن در محیط های مختلف و با ماده های مختلف است.


 آن چه دانشجویان به عنوان پیش زمینه در ترم اول نیاز خواهند داشت، داشتن درک عمیق از مباحثی نظیر اپتیک هندسی، امواج الکترومغناطیسی، مباحث مقدماتی مکانیک کوانتومی و داشتن تسلط بر مباحث مطرح شده در دروس ریاضی فیزیک برای دانشجویان فیزیک و ریاضی مهندسی برای دانشجویان مهندسی برق و مهندسی اپتیک و لیزر می باشد.


 با توجه به توضیحاتی که داده شد، پیشنهاد من به دوستانی که در رشته ی فوتونیک تحصیل خواهند کرد، این است که در فرصت باقی مانده تا شروع کلاس ها علاوه بر تقویت علمی خود در زمینه های ذکرشده، از هم اکنون به دنبال انتخاب استاد راهنما و مشخص نمودن آینده نباشید. بلکه تا می توانید از شاخه های مختلف این دانش اطلاعات کسب نموده و در هر زمینه ای شناخت کافی را به دست آورید. برای این منظور می توانید از لینک های قرار داده شده در همین وبلاگ استفاده نمایید. به راحتی می توانید در سایت photonics.com عضو شده و ماهانه مجله ی دیجیتالی منشر شده در زمینه های فوتونیک و بیوفوتونیک را در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید با مراجعه به مراکز تحقیقاتی فوتونیک در دانشگاه های کشور از این که در حال حاضر روی چه مباحثی بیش تر کار می شود، مطلع شده و با جست و جو در پایگاه های علمی مختلف از مباحث داغ دنیای فوتونیک در حال حاضر، اطلاعات و ایده کسب نمایید.


 برایتان آرزوی سربلندی و پیشرفت روزافزون دارم!


نظرات  (۲۱)

سلام
با پیشنهاد آقای ارکانی موافق ام.به همه ی دوستان توصیه می کنم که پایه الکترومغناطیس شون رو تقوبیت کنن

سلام
منم با طاهره موافقم. ما هر چی کشیدیم از دینامیک کشیدیم.
سلام 
اره محبوب راست میگه. پدرمون رو در آورد این دینامیک!!!!!
مخصوصا اگه بخوان ۸ فصل بهتون درس بدن
سلام
باتشکر فراوان از اقای ارکانی.
من رشته ام الکترونیک بوده و متاسفانه ما بچه های الکترونیک در کل با درس الکترومغناطیس مشکل اساسی داریم ,می خواستم لطف کنید یه راهنمایی خوب در مورد منابع وچگونگی تسلط بهتر رو این درس بدید.
پاسخ:
سلام. من هم در مقطع کارشناسی، مهندسی برق بودم. بهتون پیشنهاد می کنم تا قبل از شروع کلاس ها مباحث پایه ای رو از کتاب میلفورد بخونید و روش های ریاضی حل مساله رو تمرین کنید. امیدوارم موفق باشید !
سلام دوستان  با گفته های آقای ارکانی معلوم میشه که دروس ارشد فوتونیک وفیزیک خیلی شبیه همنن....الکترو دینامیک و کوانتوم پیشرفته ...کلا که دروس محضن!کجاش کاربردی هست...بازم مثل فیزیک مغزمون از فرمولای بسیار سنگین باد میکنه...
پاسخ:
 سلام. با توجه به گفنه های دکتر مهاجرانی احتمالا به زودی سرفصل ها دومرتبه بازبینی میشن تا جنبه ی مهندسی فوتونیک بیشتر نمود پیدا کنه.
۱۸ خرداد ۹۲ ، ۰۷:۲۴ رضا ارکانی
با سلام مجدد. در تکمیل پاسخ دیروزم به مهران باید بگم که من همین الان دکتر مهاجرانی رو دیدم و دومرتبه ازشون پرسیدم که آیا سرفصل ها تغییری می کنند یا خیر. ایشون هم گفتن که ظاهرا سرفصل هایی که الان در دانشگاه شهیدبهشتی تدریس میشه، به تازگی بازبینی و تایید شده. همچنین گفتن اگه فیدبکی در این مورد داده بشه، استقبال میشه.

سلام جناب مهندس ارکانی ممنون که  برا ماها ارزش میزارین...

آیا این باز بینی وتغییر در سر فصل ها فقط شامل دانشگاه شهید بهشتییه ؟یا کل دانشگاه های ارئه دهنده  رشته فوتونیکه؟

پاسخ:
سلام. در دانشگاه شهید بهشتی داره اجرا میشه. دانشگاه های دیگه تا جایی که من میدونم هنوز شروع نکردن.
سلام خوبین؟یه سوال دارم دانشگاه شنعتی مالک اشتر برای رشته لیزر نوبت دوم مرا برای محاصبه فرا خوانده به نظرتون برم مصاحبه؟شرایط مصاحبه چه جوریاس؟
پاسخ:
سلام. من هیچ نظری در این مورد نمیتونم بدم.
سلام
وقتی نتیجه های سال 90 رو داده بودن من تو همین وبلاگ البته دقیق تر وبلاگ قبلی اقای ارکانی به بچه ها توصیه کردم سال اول دنبال پایا نامه و استاد و مقاله نباشن.
تو این دو ترمی که من فوتونیک خوندم فرق چندانی بین فیزیک و فوتونیک ندیدم. البته شاید تو باهنر اینطوریه.
ترم گذشته الکترونیک کوانتمی ما با بچه های اتمی مولکولی مشترک بود
حالا تا بخواد سر فصل ها عوض شه و تصویب شه ، چند سال طول میکشه !!  از ما که دیگه گذشت!
سلام
قبلن وجود این جور وبلاگا رو زیاد مهم نمیدونستم.چون خودم فقط واسم مهم بود که چه مباحثی تو کنکور میاد، همونا رو خوندم. رتبم هم که اومد واسه اینکه بدونم چه دانشگاهی رو انتخاب کنم رفتم پیش استادم. اصن سرچ اینترنتی نکردم. البته کلی هم دوست داشتم که ازشون بپرسم.
اما
الان که یه شاگرد کم بینا دارم که قراره کنکور کارو دانش بده، هر چی واسش سرچ کردم که کنکورش چه شکلیه، زمانش چقدره، دریغ از یه مطلب درست و حسابی که پیدا شه.شاگردم هم اصن کسی رو نداره که ازش بپرسه جز من.

خلاصه این خوبه که به سوالای پشت کنکوریا جواب میدین.خدا خیرتون بده

سلام.
تو رو خدا یکی بهم جواب بده!!!
من گرایش برق- الکترونیک کنکور دادم و الان مهندسی فوتونیک دانشگاه بناب قبول شدم.
میخواستم ببینم چه درسهایی تو این مقطع خواهیم خوند؟
مهندسی فوتونیک با فوتونیک فرق داره؟
من از مباحث پایه ای مثل کوانتوم و مغناطیس و... خیلی خوشم نمیاد و به دروس کاربردی بیشتر علاقه دارم.دوست دارم درسی که میخونم باهاش کاری انجام بدم.
آیا مهندسی فوتونیک همش تئوری محض هست؟ اصلا کاربردش چیه؟
کلاسها برای افرادی که از الکترونیک اومدن و اونهایی که از فیزیک اومدن مشترکه؟
پاسخ:
سلام. ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که با آزمون ارشد مهندسی برق وارد دنیای فوتونیک شدید، راستش منم دوره کارشناسیم مهندسی برق خوندم. به هر حال این درسای پایه ای رو باید بگذرونید. اما سایر درسا و پایان نامه تون میتونه کاربردی باشه.
موفق یاشید !
سلام. به نظر شما فوتونیک می تونه الکترونیک رو (درآینده) از بین ببره و کاملا جایگزینش بشه ؟؟؟
این سوال شدید ذهن منو مشغول کرده....

ممنون میشم پاسخ بدید.
پاسخ:
سلام. منظورتون از از بین بردن چیه ؟!
فوتونیک و الکترونیک دو شاخه ی نزدیک به هم هم هستن و در جاهای زیادی با هم هم پوشانی دارن، اما در برخی موارد فوتونیک مزایای بیشتری داره.
منظورم از "از بین بردن" مثلا بی استفاده شدن الکترونیک و قطعات نیمه هادیِ.

ایا جایی هم هست که الکترونیک نسبت به فوتونیک برتری داشته باشه ؟

من متاسفانه بیش از حد ایده آل گرا هستم و بنیادی فکر می کنم...  :(

(الان الکترونیک می خونم و احتمالا برای ارشد میام سمت فوتونیک یا اپتیک و لیزر)

ممنون از توجه و پاسختون
پاسخ:
منم مثل شما فکر میکردم و از الکترونیک اومدم فوتونیک :-)
پس یعنی جواب مثبته ؟؟!!

قصد دارم قبل از گرفتن کارشناسی، همزمان یک رشته ی دیگه هم بخونم که مکمل برق باشه و برای فوتونیک و لیزر هم به دردم بخوره. مثلا فیزیک یا ریاضی کاربردی یا ...
شما چه رشته ای رو مناسب می دونید ؟ کمبود چه دانشی رو در کنار الکترونیک حس می کنید ؟
متشکرم.
پاسخ:
اگر بخواید فوتونیک ادامه بدید، فقط باید مفاهیم پایه ای الکترومغناطیس، کوانتوم مکانیک و اپتیک رو بدونید. ریاضیات قوی هم بهتون کمک میکنه.
موفق باشید !
سلام برای لیزر مالک اشتر رتبه تقریبا چند میخواد؟
پاسخ:
سلام. دانشگاه مالک اشتر معمولا چند برابر ظرفیت رو دعوت به مصاحبه میکنه. رتبه ی تقریبی برای رفتن به مصاحبه در دوره ی روزانه حدود 100 و برای شبانه حدود 300 هستش.
باسلام،من دانشجوی الکترونیک هستم که سال 90 ارشد نانوفوتونیک روزانه تبریز با رتبه2022 قبول شدم ونتونستم بخونم وانصراف دادم و رفتم خدمت سربازی ودوباره کنکور دادم ورتبه ام 3003 شد گفتم میتونم فوتونیک بخونم که شبانه بناب رشته فوتونیک قبول شدم که بازم نتونستم بخونم وانصراف دادم والان برای کنکور93 می خونم ولی دیگه بجز الکترونیک رشته دیگری رو انتخاب نمی کنم.از طرفی مهندسی فوتونیک بازار کار نداره (بجز استادی البته پارت داشته باشی )، بیخود زندگی را صرف فوتونیک کردم. فقط اشتباه محض. به دانشجویان برق توصیه نمی کنم. با تشکر.
با درود بیکران بر شما.یک پرسش دارم.تو رو خدا بهم پاسخ بدین.واقعا گیج و سردرگم شدم.چه تفاوتی بین رشته فیزیک(در دوره فوق لیسانس) و فتونیک هست؟

پاسخ:
سلام. به پستهایی که در مورد معرفی رشته ی فوتونیک گذاشتیم، مراجعه کنید.
سلام 
من مهندسی فوتونیک تبریز خوندم 
سعی کنید خود برق بخونید بازا کارش خرابه
هیچ جا نمیگیرن هیچ جا غیر از یه تعداد محدود 
صنایع دفاع
سلام
اقا من سال ۹۲ خیلی پیگیر فوتونیک بودم لیسانس فیزیک دارم و کنکور فوتو دادم اما قبول نشدم دنبال رشته ای بودم که کمی از فیزیک ساده تر باشه اما فوتو اینجور که معلومه سخت تره و فیزیک که بازار کار نداره فوتو که اصلا افتضاح من به شخصه توصیه میکنم تمام جوانب را در نظر بگیرید و صرف دنبال علاقه یا قبولی راحت نرید به بازارکار توجه ویژه کنید خودم درگیرم که میگم