مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک

مطالب علمی و مشاوره آزمون کارشناسی ارشد فوتونیک

مهندسی فوتونیک
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

فوتونیک یا مهندسی فوتونیک؟!

جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۰۰ ب.ظ

 برخی از دوستان پرسش مشترکی مبنی بر تفاوت رشته ی فوتونیک و مهندسی فوتونیک در دفترچه ی آزمون ارشد را مطرح می کنند و این که کدام یک از این دو بهتر است؟!

 به دلیل ماهیت میان رشته ای رشته ی فوتونیک، معمولا داوطلبانی که رشته ی تحصیلی مقطع کارشناسیشان یکی از رشته های فیزیک، مهندسی برق و یا مهندسی اپتیک و لیزر بوده است، در این رشته ادامه تحصیل می دهند. در دفترچه ی ثبت نام آزمون ارشد، یک مجموعه از گروه علوم پایه منحصرا به رشته ی فوتونیک تعلق دارد که داوطلبان می توانند در آن (به عنوان رشته ی اول و یا رشته ی دوم) ثبت نام نمایند. اما داوطلبانی که در آزمون مجموعه ی مهندسی برق از گروه فنی و مهندسی ثبت نام می کنند، در دفترچه ی انتخاب رشته می توانند کد رشته هایی را که تحت عنوان مهندسی فوتونیک و نانوفوتونیک با ضرایب گرایش الکترونیک این مجموعه ارایه شده است، انتخاب نمایند. آن چه به عنوان فوتونیک و مهندسی فوتونیک در دفترچه ی آزمون ارشد از آن یاد می شود، از لحاظ محتوایی تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت این است که معمولا پروژه های تعریفی در رشته ی فوتونیک از مجموعه ی مهندسی برق معمولا به مخابرات نوری و مدارهای مجتمع نوری محدود می شود. اما دوستانی که در مجموعه ی فوتونیک به طور جداگانه ثبت نام می کنند، نه تنها از ظرفیت قبولی بیشتری برخوردار می باشند، بلکه با توجه به محل قبولی از گستره ی وسیعتری از دنیای فوتونیک برای انتخاب پروژه ی خود بهره می برند.

۹۲/۰۸/۲۴
رضا ارکانی

نظرات  (۱۵)

سلام
من دانشجوی ترم اول فوتونیک هستم
به نظرتون شرکت در کنفرانس زیر می تواند برای من مفید باشد؟
دومین کنفرانس الکترومغناطیس مهندسی (کام) ایران
http://www.iceem.ir/index.php?slc_lang=fa
پاسخ:
سلام دوست عزیز. شاید کنفرانس فوتونیک شیراز بیشتر به دردتون بخوره. البته باید دید که به دنبال چه هدفی هستید !
سلام. تا جایی که من میدونم فقط دانشگاههای امیرکبیر، بناب و تبریز مهندسی فوتونیک دارن که برای پذیرشش باید در کنکور برق شرکت کنید.
سلام. تا جایی که من میدونم فقط دانشگاههای امیرکبیر، بناب و تبریز مهندسی فوتونیک دارن که برای پذیرشش باید در کنکور برق شرکت کنید.
سلام
 اقای ارکانی چند تا موضوع خوب که هم مربوط به مهندسی الکترونیک وهم فوتونیک باشه سراغ دارین برای پایان نامه فوتونیکی یا منبع خوب میتونید بهم بدین؟
پاسخ:
سلام. موضوعاتی از قبیل مدارهای مجتمع نوری، بلورهای فوتونیکی و فیبرهای نوری شاید براتون جالب باشه.
سلام
من دانشجوی ترم یک فوتونیک شهید بهشتی هستم(ورودی بهمن)
یه سوال به نظرتون این ترم  چه درس هایی را بهتره بردارم ؟
اگر هم میشه بگید کدام استاد سخت گیر تر است ؟
پاسخ:
سلام. دروس ترم اول اجباری هستن دوست عزیز.
سلام
من دانشجوی فوتونیک دانشگاه خوارزمی هستم و  علاقمند به کار روی بیوفتونیک هستم.تنها کسی هم که تو ایران تونستم پیدا کنم که در این زمینه فعالیت داشته باشه دکتر انصاری هستن. اطلاع دارین که ایشون از دانشگاه های دیگه هم دانشجو قبول می کنن یا نه؟
پاسخ:
سلام. البته دکتر مهاجرانی هم رو این موضوع کار میکنن. در دانشگاههای دیگه هم اساتیدی هستن که در این زمینه فعالیت کنن.
اگر واقعا علاقه مندید این بار که دیدمشون ازشون میپرسم.
در دانشگاه ما کسی روی این موضوع کار نمی کرد
واقعا ممنونم
سلام لطفا نرم افزار های کاربردی در رشته فوتونیک رو میگید 
پاسخ:
سلام. نرم افزارهای Z-max، Comsol، Optiwave، Matlab، Mathematica، Maple از نرم افزارهای پر کاربرد هستن !
کدوم یک از اونهایی که نام بردین در زمینه فیبر نوری برای شبیه سازی استفاده میشه 
پاسخ:
برای چه زمینه ای از فیبر نوری منظورتون هست؟
منظورم طراحی المان های فیبر نوری هست کلا چنتا نرم افزار مربوط به شبیه سازی فیبر نوری وجود داره 
پاسخ:
به این لینک یه نگاهی بندازید:
http://www.rp-photonics.com/fiber_simulation_software.html
سلام، من فیزیک خوندم. میخوام کنکور ارشد شرکت کنم اما بین مهندسی فوتونیک و فوتونیک موندم. نمیدونم کدومشون از لحاظ موقعیت شغلی بهتره. میشه خواهش کنم من رو راهنمایی کنین. ممنونم
شرمنده، میتونم یه سوال بپرسم. شما مهندسی فوتونیک میخونید یا فوتونیک؟
سلام آقای ارکانی
من موضوع پایان نامم شبیه سازی رفتار فوتونی تقویت کننده های نقطه کوانتومی در نرم افزار آرسافت
خودم کارشناسیم گرایشم کنترل بود ارشدم فوتونیکه 
تا حالا با این نرم افزار کار نکردم
البته پروژه پایان کارشناسیم همین موضوع رو توی متلب و اسپایس کار کردم ولی الان استادم نمیذاره توی متلب میگه حتما باید آرسافت باشه. من مقاله اینا زیاد خوندم در مورد این تقویت کننده ها و معادلات شونو دارم فقط نمیدونم توی آرسافات باید چیکار کنم
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
پاسخ:
سلام. تجربه ی کار با آرسافت رو ندارم متأسفانه !
۲۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۵۱ مریم به بهاره
سلام 
من باارسافت اشنایی دارم فوق العاده نرم افزار راحتی هست می تونید تو یه سری ورکشاپ هایی که بعضی  دانشگاهها میذارن شرکت کنین و یاد بگیرین البته این نرم افزار تحریم هست اینو یادتون باشه و قابل دفاع نیست.
سلام 
خیلی جویای کار هستم تو زمینه ی رشته فتونیک ولی نمیدونم از کجا شروع کنم یه توضیحی بدم اینکه تو زمینه ی فیلترهای فتونیک کریستالی کار کردم و بیشتر شبیه سازی هست بنظرتون از کجا شروع کنم؟ ایا ارزش داره برا دکترا بخونم؟ خارج از کشور موقعیت بهتری هست یا همینجا بمونم؟ در ضمن مهارت هایی که دارم نرم افزارهای رشته ام مثل متلب و کامسول و ارسافت رو کار کردم و زبانم هم خوبه . 
پاسخ:
سلام. تا حالا دنبال کار مرتبط با فوتونیک گشتید؟